Operatív lízing, vagy más néven, tartós bérlet

Miért éri meg a tartós bérlet?

Míg pénzügyi lízingeknél a lízingbeadó finanszírozási szerepet tölt be, addig az operatív lízingnél használatot szolgáltat a bérbevevőnek. Vagyis, ahogy a konstrukció neve is mutatja, autót ad tartósan (több mint 1 évre) bérbe. A tartós bérleti konstrukció folyamata, hogy a lízingbeadó (bérbeadó) a bérbevevő igényeinek megfelelő járművet saját nevére megvásárolja, majd bérbe adja a bérbevevőnek. A nettó bérleti díj kiszámításánál, haszongépjárműveknél és személygépjárműveknél is a nettó, ÁFA nélküli beszerzési értékből kalkulál a bérbeadó. A beszerzési ÁFA főszabályként levonható a bérbeadónál. További előnye lehet a tartós bérletnek, hogy a bérbeadó nagyobb tételben történő autóbeszerezései miatt jelentős autóár kedvezményeket kaphat. Úgynevezett flottaárat. Ez a kedvezmény komolyan felülmúlhatja a kisebb cégek áralkujának határait. Más konstrukcióknál általában a flottaár kevésbé versenyképes a pár darabos vásárláshoz képest, mert a jármű importőrök ragaszkodnak ahhoz, hogy az autók egy cég nevén legyenek és ne elaprózva, több finanszírozott ügyfél tulajdonában. Az eszközt a bérbeadó (lízingbeadó) tartja nyílván a könyveiben és számolja el rá az amortizációt.

A bérleti időszak végén a bérelt eszközt a bérbevevő visszaadja a lízingbeadónak. A bérleti díj, ami nincs szétbontva tőkére és kamatra, főszabályként költségként elszámolható, azaz adóalap csökkentő. A bérleti díjra ÁFA rakódik, de ez tisztán céges használat esetén főszabályként levonható. Vegyes használat esetén pedig a céges használat arányában vonható le.

A rendszeres bérleti díj kiszámításakor a bérbeadó figyelembe vesz egy úgynevezett maradványértéket, ami ugyan kamatoldalról nem, de tőkeoldalról hozzájárul a rendszeres díjak piacképes szinten tartásához. Ezért a bérbevevő –normál kamatszint esetén- abba érdekelt, hogy a maradványérték a lehető leginkább közelítse a jármű várható értékét a bérleti időszak végén, ugyanis így kedvezőbb havi bérleti díjakat érhet el. Sőt azt is mondhatjuk, ha a futamidő végén a maradványérték közelíti a piaci értéket, a bérleti konstrukció az értékcsökkenés szempontjából is legalább olyan kedvező, mintha a bérbevevő megvásárolta volna a gépkocsit.

A tartós bérleti konstrukció egyik előnye, hogy nem növeli a bérbevevő vállalkozás mérlegben is szereplő kötelezettségeit (egyben a befektetett eszközöket), így javíthatja a finanszírozók és mások által is a cégértékeléshez használt pénzügyi mutatók által kirajzolódó pénzügyi helyzetét a bérbevevőnek. Hátránya, hogy nehéz kilépni a konstrukcióból.

Az induló bérleti díjra (önerő) rakodó ÁFA a finanszírozási futamidő elején a vállalati használattal arányosan visszaigényelhető. Illetve a nettó induló bérleti díjat a futamidőre el kell határolni (aktív időbeli elhatárolás), majd ütemezve költségként elszámolható, azaz adóalap csökkentő. Szokás szerint a céges használat figyelembevételével.

Céges személyautóknál cégautó adót szükséges fizetni. Nem befolyásolja az, hogy operatív lízing konstrukcióban történt a jármű „beszerzése”. Cégautó adó megfizetése miatt személygépjárműveknél alapesetben nincs szükség útnyilvántartásra. Viszont amennyiben a kocsi ÁFA-ja beszerzéskor levonásra került (haszongépjárműnél, vagy taxinál és bérautónál) és az üzemeltetési költségei elszámolásra kerülnek, akkor az autó teljes használati ideje alatt vezetett menetlevél és útnyilvántartás támaszthatja alá, hogy kizárólag üzleti célja van az autóhasználatnak. Amennyiben az üzleti használat mellett magánhasználat is előfordul az ÁFA csak az üzleti használat arányában igényelhető vissza.